به طور کلی افرادی که دچار دیابت هستند در هنگام مواجه شدن با عفونت‌های ویروسی از قبیل آنفولانزا دچار عوارض متعددی می‌شوند و احتمال ابتلای آنها به ویروس جدید کرونا افزایش پیدا می‌‌کند. سندروم شدید و مزمن تنفسی ویروس کرونا نامیده شده ‌است که به این ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ داده شده است. کوید ۱۹ برای توصیف بیماری مرتبط با این ویروس به کار برده شده است. کوید ۱۹ یک زنجیره جدید از ویروس کرونا است که قبلاً در انسان شناسایی نشده است. نکات و اقدامات پیشگیری کننده برای ویروس جدید کرونا شبیه به ویروس آنفولانزا است و شما باید به طور منظم دست‌های خود را بشویید و در هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید و در صورتی که دستمال کاغذی در دسترس شما قرار نداشت در لباس خود یا روی آستین خود عطسه یا سرفه کنید. پزشکان استفاده از ماسک را برای افرادی که به این ویروس آلوده نشده ‌اند توصیه نمی‌کنند.

منشاء ویروس کرونا چیست؟


ویروس کرونا جزو ویروس‌هایی است که در میان حیوانات شایع است و برخی از انواع آن باعث آلوده شدن انسان می‌شود. به نظر می‌رسد که خفاش میزبان این نوع ویروس است البته سایر گونه‌های جانوری نیز میزبان این ویروس بوده ‌اند به عنوان مثال ویروس عامل مرس از شتر به انسان منتقل شده بود و ویروس عامل سارس از گربه به انسان انتشار یافته بود.

آیا ویروس کرونا شبیه سارس است یا آنفولانزای فصلی؟ 


ویروس جدید کرونا که در چین شناسایی شده است به ویروس عامل بیماری سارس شباهت زیادی دارد. سارس در اواخر سال ۲۰۰۲ در چین به وجود آمد و طی مدت هشت ماه در ۳۳ کشور جهان بیش از ۸۰ هزار نفر را درگیر کرده و از هر ده نفر یک نفر بر اثر بیماری فوت کرد در حال حاضر نیز ویروس جدید کرونا طی مدت یک ماه حدود ۷ هزار نفر را در چین درگیر کرده است و در طول ماه دوم بیش از هشت هزار مورد در سراسر جهان گزارش شده است که از این ۸۷ هزار مورد حدود ۳ هزار نفر فوت شده است. نمونه‌هایی از ابتلا به این ویروس در اروپا و سایر نقاط جهان گزارش شده است. شما می‌توانید در رسانه‌ها شاید آخرین اخبار در این خصوص باشید. اگرچه ویروس‌های عامل کوید ۱۹ و آنفولانزای فصلی که هر دو از فردی به فرد دیگر منتقل می‌‌شوند و علائم و نشانه‌های مشابهی را به وجود می‌‌آورند این دو ویروس با هم تفاوت زیادی دارد و عملکرد مشابهی ندارند. طبق برآوردهای انجام شده هر سال حدود ۱۵ هزار تا ۷۵ هزار نفر به علت ابتلا به ویروس آنفولانزای فصلی در انگلیس، نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین و اتحادیه اروپا فوت می‌شوند و به عبارتی از هر هزار نفر یک نفر از افراد آلوده به ویروس فوت می‌شود اما میزان مرگ و میر در ارتباط با ویروس جدید کرونا از هر هزار نفر ۲۰ تا ۳۰ درصد است. علائم پایین بودن میزان مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی تعداد زیادی از افراد آلوده به ویروس به علت ارتباط با افراد مختلف در طول سال از بین می‌روند. آنچه که در ارتباط با ویروس کرونا باعث نگرانی شده است این است که برخلاف آنفولانزا هیچ‌ گونه واکسنی برای این ویروس وجود ندارد و هیچ روش خاصی برای درمان آن ارائه نشده است و به نظر می‌‌رسد که به اندازه آنفولانزا و یا حتی بیشتر از آن قابل سرایت است. از آنجایی که یک ویروس جدید است هیچ کسی نسبت به آن مصونیت ندارد یعنی همه جمعیت جهان در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

عفونت کوید ۱۹ چقدر جدی است؟  


تحقیقات اولیه نشان داد که میزان مرگ و میر ناشی از ویروس جدید کرونا از هر هزار نفر برابر با ۲۰ تا ۳۰ درصد است که این رقم کمتر از سال است که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد اما این رقم بیشتر از مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی است.

سرعت انتشار این ویروس چگونه است؟ 


اگر چه حیواناتی عامل انتشار این ویروس هستند در حال حاضر این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود اما در حال حاضر اطلاعات کافی وجود ندارد که نشان دهد سرعت انتشار این ویروس از فردی به فرد دیگر چقدر است ولی طبق برآوردهای انجام شده به طور متوسط یک فرد آلوده می‌تواند بین ۲ تا ۳ نفر یا حتی تعداد بیشتری را آلوده کند. این ویروس بیشتر از طریق ترشحات ناشی از عطسه و سرفه یا بازدم افراد آلوده منتقل می‌شود. این ویروس همچنین می‌‌تواند به مدت چند ساعت روی سطوح مختلفی از قبیل دستگیره در یا دکمه آسانسور باقی بماند. دوره کمون یا نهفتگی که به زمان قرار گرفتن در معرض این ویروس تا زمان شروع تظاهرات بالینی آن مربوط است معمولاً دو تا ۱۴ روز برآورد شده است. در این مرحله ما می‌دانیم که این ویروس می‌‌تواند به محض ظهور علائم و نشانه‌های آنفولانزا از فردی به فرد دیگر منتقل شود. در حال حاضر تصور بر این است که افراد آلوده به ویروس جدید کرونا که هیچ گونه نشانه و علامتی ندارند نمی‌توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند.

علائم و نشانه‌های ابتلا به ویروس جدید کرونا چیست؟ 


این ویروس می‌تواند باعث بروز علائم و نشانه‌های خفیف شبیه آنفولانزا شود که عبارتند از تب، سرفه خشک، اختلال در تنفس، خستگی و درد عضلانی. در موارد شدید این ویروس می‌تواند باعث بروز پنومونی شدید، سندروم دیسترس حاد تنفسی، عفونت ریه و حتی مرگ شود.

آیا بعضی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند؟


به طور کلی افراد مسن و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه ‌ای از قبیل بالا بودن فشار خون، دیابت، بیماری قلبی عروقی، بیماری شدید تنفسی و سرطان هستند بیشتر از سایرین دچار علائم و نشانه‌های شدید حاصل از ابتلا به ویروس کرونا می‌‌شوند.

توصیه‌های مهم پیشگیری از کرونا برای بیماران دیابتی  


پزشکان یه افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌‌کنند که از نکات ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت پیروی کنند و میزان ریسک بروز ابتلا به این ویروس را در خود بررسی نمایند زیرا آماده شدن برای بیماری باعث می‌شود که تحمل آن راحت تر باشد.

 قبل از آنکه بیمار شوید برنامه ریزی کنید  

قبل از آنکه به کرونا دچار شوید برنامه ریزی کنید

 به جمع آوری اطلاعات و وسایل ضروری بپردازید  

  • شماره تلفن پزشکان و اعضای تیم درمان و داروخانه و بیمه گذار خود را یادداشت کنید.
  • بررسی داروها و ویتامین و انواع مکمل‌هایی که مصرف می‌‌کنید را به همراه دز آنها تهیه کنید.
  • کربوهیدرات‌های ساده از قبیل نوشابه معمولی، عسل، مربا، ژله و آبنبات را در دسترس خود قرار دهید تا در صورتی که دچار افت قند خون شدید بتوانید از آن استفاده کنید.
  • در صورتی که وضعیت اضطراری اعلام شد وسایل و داروهای مورد نیاز خود را تهیه کنید و در منزل نگهداری کنید تا مجبور به ترک منزل نشوید.
  • همیشه به مدت یک هفته در منزل انسولین داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.
  • وسایل دیگری از قبیل الکل و صابون را در منزل نگه دارید تا دست‌های خود را با آن تمیز کنید.
  • از دستورات پزشک خود در این رابطه پیروی نمایید.

 با پزشک خود صحبت کنید 

 با پزشک خود در خصوص موارد زیر صحبت کنید:

  • چه موقع برای تغییر رژیم غذایی داروها و مواردی از این قبیل به مطلب او مراجعه کنید.
  • هر چند وقت یک بار به بررسی سطح قند خون خود بپردازید.
  • چه موقع به بررسی سطح کتون بپردازید.
  • در صورت بیمار شدن چه تغییراتی را در سطح داروهای دیابت خود ایجاد کنید.

در صورتی که بیمار شدید 

در صورتی که بیمار شدید می‌توانید از نکات زیر پیروی کنید البته این نکات در افراد مختلف متفاوت خواهد بود:

  • مقدار زیادی آب بخورید و در صورتی که نمی‌توانید آب را قورت بدهید هر ۱۵ دقیقه یک بار چند جرعه آب بنوشید تا از کم آبی بدن شما جلوگیری شود.
  • در صورتی که دچار افت قند خون شدید و قند خون شما از ۷۰ پایین ‌تر بود ۱۵ گرم کربوهیدرات ساده مصرف کنید که هضم آنها ساده است از قبیل عسل، مربا و ژله، آب نبات، آبمیوه یا نوشابه و مجدداً ۱۵ دقیقه بعد قند خون خود را بررسی کنید. هر دو تا ۳ ساعت یک بار در طول روز قند خون خود را بررسی کنید.
  • در صورتی که قند خون شما دو بار در طول روز و پشت سر هم بالا بود به بررسی سطح کتون بپردازید.
  • در صورتی که سطح کتون متوسط یا بالا بود فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بهتر است بدانید که برخی از انواع دستگاه‌های مخصوص قند خون تحت تاثیر استامینوفن قرار دارند و بهتر است قند خون خود را به کمک نمونه خون نوک انگشتان خود بررسی کنید.
  • هر بار که قصد دارید قند خون خود را بررسی کنید تیغه آن را عوض نمایید.
  • دست‌های خود را بشویید و قسمتی که قرار است از آنجا قند خون خود را بررسی کنید ضد عفونی نمایید و از آب و صابون و الکل استفاده کنید.

 چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

  • در صورتی که سطح قند خون شما بالا بود.
  • در صورتی که سطح کتون بالا بود.
  • مقدار مایعات مصرفی خود را یادداشت کنید و گزارش خود را به پزشک بدهید.
  • در صورتی که در خصوص نحوه کنترل دیابت سوال دارید.
  • در صورتی که درباره علائم و نشانه‌های خود سوال دارید.

آیا کودکان در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؟ 


به نظر می‌‌رسد که ویروس کرونا به ندرت کودکان را آلوده می‌‌کند یا تظاهرات آن به صورت خفیف است. در یک تحقیق گسترده که در این رابطه در چین انجام شده است مشخص شد که فقط دو درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا در افراد زیر ۱۸ سال تشخیص داده شده است و تعداد بسیار کمی از آنها دچار بیماری شدید شده‌ اند.

آیا زنان باردار در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند؟ 


درحال حاضر هیچ‌ گونه شواهد و مدارکی وجود ندارد که حاکی از شدت بیماری ناشی از آلوده شدن به ویروس جدید کرونا در زنان باردار باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همچنان در حال بررسی شواهد علمی در ارتباط با این سوال است و به زنان باردار توصیه کرده است که از اقدامات مراقبتی از قبیل شستشوی مداوم دست‌ها، نزدیک نشدن به افراد بیمار، قرنطینه کردن خود در صورت ظهور علائم بیماری و مشاوره تلفنی با پزشک برای کسب اطلاعات بیشتر پیروی کنند.

آیا راهی برای درمان این بیماری وجود دارد؟


هیچ راهی برای درمان این بیماری وجود ندارد و پزشکان فقط به درمان علائم و نشانه‌های این بیماری از قبیل طب اختلال در تنفس و مواردی از این قبیل می‌‌پردازند و به بیماران توصیه می‌‌کنند که به مصرف مایعات بپردازند و از کپسول اکسیژن استفاده نمایند زیرا این روش‌ها و تاثیرات مثبتی در تسکین علائم و نشانه‌های بیمار همراه است.

چه موقع باید آزمایش کرونا داد؟ 


چه موقع باید آزمایش کرونا داد؟

توصیه‌های ارائه شده در خصوص آزمایش دادن به مرحله شروع بیماری در کشور یا محل سکونت شما بستگی دارد که کشورهای مختلف در مراحل متفاوتی از شیوع بیماری قرار دارند و روش انجام آزمایش ممکن است با سیاست‌های کشور تفاوت داشته باشد. این سیاست‌ها بر اساس موقعیت و محل زندگی شما تعیین می‌شود. در صورتی که شما در یک کشور یا یک منطقه زندگی می‌کنید که در آنجا این ویروس گزارش نشده است یا آمار محدودی دارد طبق سوالات پزشکان شما در صورتی که با موارد زیر مواجه شدید باید آزمایش بدهیم:

  • در صورتی که دچار عفونت شدید دستگاه تنفس شده اید و حداقل یکی از علائم سرفه خشک تب و تنگی نفس را دارید و هیچ دلیلی مبنی بر توضیح علت بیمار شدن شما وجود ندارد یا که مدت ۱۴ روز گذشته و قبل از شروع علائم و نشانه‌های این بیماری به مناطقی سفر کرده این بیماری در آنجا که گزارش شده است.
  • در صورتی که دچار بیماری شدید تنفسی هستید یا فردی که جواب آزمایش و مثبت شده است در ارتباط بوده ‌اید.
  • در صورتی که دچار عفونت شدید تنفسی دستگاه تنفسی هستید و علائمی از قبیل تب یا حداقل یکی از علائم و نشانه‌های بیماری بیماری تنفسی از قبیل عطسه، سرفه یا تنگی نفس را دارید به بستری شدن نیاز خواهید داشت تا علت بیماری شما مشخص شود.

استقلال دیروز در جامعه در شرایطی رخ می‌دهد که شما در یک مکان حضور داشته باشید که هنوز مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد جامعه به این ویروس تایید نشده است. به عبارتی این افراد به نقاط آلوده سفر کرده اند یا با افراد آلوده به ویروس کرونا در ارتباط بوده اند در صورتی که شما در شهر یا کشور زندگی می‌‌کنند که شیوع این ویروس در آنجا بالا است تمامی افرادی که با علایم و نشانه‌های عفونت شدید تنفسی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌‌کنند باید به عنوان فرد مشکوک در نظر گرفته شوند و از آنها آزمایش گرفته شود.

چگونه می‌توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد؟


چگونه می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

ویروس کرونا از طریق چشم و دهان و بینی وارد بدن می‌‌شود و به همین دلیل در صورتی که دست خود را نشسته اید از دست زدن به صورت تان خودداری کنید. شست و شوی دست‌ها با آب و صابون و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه یا تمیز کردن دست‌ها با محلولی که بر پایه الکل قرار دارد یا استفاده از دستمال کاغذی در هر محیطی توصیه می‌‌شود. بهتر است بدانید افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده اند و هنوز هیچ گونه علامت و نشانه ای ندارند به عنوان فرد آلوده در نظر گرفته نمی‌‌شود.

در صورت تماس فیزیکی با فرد مبتلا به ویروس کرونا چه باید کرد؟


در صورتی که شما با فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا ارتباط فیزیکی داشته اید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا در این رابطه شما را راهنمایی کند. در صورتی که شما دچار علائم و نشانه‌های مشکوک از دید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا شما را ارزیابی نماید و حتماً به او بگویید که با فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا تماس داشته اید.

آیا استفاده از ماسک از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟ 


در صورتی که شما به این ویروس آلوده شده باشد استفاده از ماسک جراحی می‌‌تواند ریسک انتقال ویروس به سایر افراد را کاهش دهد البته هیچ ‌گونه شواهد و مدارکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از ماسک می‌تواند به خوبی از شما در برابر آلوده شدن به این ویروس محافظت کند. در واقع این احتمال وجود دارد که به علت ایجاد حس امنیت نادرست و افزایش تماس دست با دیگران یا دست زدن به چشم و دهان و بینی ریسک ابتلا به این ویروس را در شما افزایش دهد.

آیا ویروس کرونا واکسن دارد؟ چقدر طول می‌کشد تا واکسن آن ساخته شود؟ 


در حال حاضر هیچ نوع واکسنی برای ویروس کرونا از قبیل ویروس کوید ۱۹ وجود ندارد به همین دلیل پیشگیری از بروز عفونت و جلوگیری از انتشار آن اهمیت بسیار زیادی دارد. ساخت و تهیه واکسن مستلزم صرف زمان است. شرکت‌های دارو سازی مختلف در حال تلاش برای ساخت این واکسن هستند اما ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد تا همه افراد بتوانند از این واکسن استفاده کنند زیرا این واکسن باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا از کارآمدی آن اطمینان حاصل شود.

آیا واکسن آنفولانزا باعث مصونیت در برابر ویروس جدید کرونا می‌شود؟ 


ویروس آنفولانزا و ویروس جدید کرونا دو نوع ویروس کاملا متفاوت هستند و واکسن آنفولانزای فصلی باعث مصدومی‌ت در برابر ویروس جدید کرونا نخواهد شد.

مقالات مرتبط

پریود نشدن یا قطع قاعدگی (آمنوره): درمان، علائم و علت

پرکاری تیروئید: علائم، عوارض و درمان

بیماری‌ها و اختلالات غده هیپوفیز

علائم و عوارض بیماری دیابت (قند خون بالا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس و مشاوره